Mistä puhelinlaskusi koostuu?
Puhelinlasku koostuu soitetusta puheajasta, tekstiviestien lähettämisen määrästä sekä datan käytöstä. Puhelinliittymä voi olla myös otettu kiinteällä kuukausimaksulla, jonka puitteissa käyttäjä saa soittaa, viestitellä ja surffailla netissä niin paljon kuin haluaa. Puhelinliittymälaskuun voi olla lisättynä myös perheen alaikäiset lapset.
Kun puhelinliittymää lähdetään kilpailuttamaan, on hyvä olla perillä mistä puhelinlasku koostuu ja mitä ominaisuuksia käyttäjä liittymäänsä haluaa. Monelle on tärkeää, että liittymässä on tarpeeksi nopea ja kattava verkkoyhteys, jolloin datan käyttö on sujuvaa. Osa käyttäjistä haluaa liittymäänsä ihan vain perusominaisuudet, ja osa etsii edullista liittymää lapselle. Selvitä millaista ominaisuuksia sinä tai perheenjäsenesi puhelinliittymään tarvitsee, niin puhelinliittymän kilpailuttaminen käy joutuisasti.
Näin kilpailutat puhelinliittymäsi:
Siirry VertaaLiittymät.fi etusivulle.
Näet heti listauksen, jossa on Elisa liittymät, Moi liittymät, DNA liittymät sekä Telia liittymät.
Pääset ilman sen suurempaa sivustolta sivustolle surffaamista vertailemaan liittymävaihtoehtoja.
Vertaile kuukausihinnan lisäksi puhelinliittymien ominaisuuksia, kuten avausmaksun hintaa, datan nopeutta, viestien määrää, ulkomaanpuhelujen hintaa sekä muita lisäpalveluja.
Vertailu sujuu nopeasti, koska taulukossa kaikki liittymät on esitelty hyvin selkeästi.
Kun sopiva puhelinliittymä löytyy klikkaa kohtaa “tilaa” niin pääset täyttämään puhelinliittymälomakkeen operaattorin omilla sivuilla.
Klikkauksen jälkeen näet myös mahdolliset ajankohtaiset liittymätarjoukset sekä yksityiskohtaisemmat tiedot puhelinliittymästä.
Kuinka usein puhelinliittymä tulisi kilpailuttaa?
Puhelinliittymä olisi hyvä kilpailuttaa vähintään vuoden välein, mutta mikään ei estä kilpailuttamasta liittymää useamminkin. Liittymän kilpailuttaminen on asiakkaalle aina maksutonta ja usein liittymissä ei ole sitoutumispakkoa, joten liittymän voi halutessaan vaihtaa toiseen lyhyenkin käytön jälkeen. On kuitenkin hyvä tarkistaa ennen liittymän vaihtamista ettei nykyisessä operaattorissa ole määräaikaista sopimusta.
Puhelinliittymä on hyvä kilpailuttaa, jos:
- et syystä tai toisesta ole tyytyväinen nykyiseen liittymään
- etsit edullisempaa puhelinliittymää
- haluat keskittää kaikkien perheenjäsenten liittymät samalle operaattorille
- haluat hyödyntää hyvän puhelinliittymätarjouksen
- etsit liittymää paremmilla ominaisuuksilla.
Neljän suurimman teleoperaattorin välillä kilpailua asiakkaista on kovaa, joten jokainen operaattoreista pyrkii tekemään asiakkaille mahdollisimman houkuttelevia tarjouksia edullisilla liittymähinnoilla. Tämä on aina asiakkaalle hyvä etu, koska näin hinnat pysyvät alhaisina. Nyt oleva liittymätarjous voi olla jo puolen vuoden päästä korkea hinta sen hetkisiin tarjouksiin nähden, joten puhelinliittymän kilpailuttaminen ja tarkistaminen kannattaa tehdä tasaisin väliajoin. Liittymän tarkistaminen onnistuu varsin nopeasti ja kätevästi VertaaLiittymät.fi taulukon avulla. Tarkistaminenhan ei automaattisesti tarkoita uuden liittymän ottamista, vaan voi olla jopa niin että saat todeta, että minullahan on varsin edullinen puhelinliittymä edelleen.
Puhelinliittymän vaihtaminen toiseen on helppoa
Jos päädyt vaihtamaan nykyisen liittymäsi kokonaan toiselle operaattorille, se käy helposti.
Mene täyttämään valitsemasi operaattorin sivuilla hakemus, jolla annat luvan siirtää puhelinnumerosi uudelle operaattorille. Kaikki tietosi pysyvät turvassa eikä niitä saateta koskaan kolmansien osapuolten tietoon. Tarvittaessa voit vaihtaa puhelinnumerosi toiseen. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa heti hakemuksen täyttämisen yhteydessä. Kun kaikki on kunnossa, operaattorit sopivat vanhan liittymäsi irtisanomisesta ja puhelinnumerosi siirrosta. Kun kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty, saat tiedon uuden liittymän aktivoimisesta. Se tulee tehdä niin, että vaihdat puhelimeesi postitse tulleen SIM- kortin. Uusi liittymä on heti käytössäsi.